Ryanair heeft afgelopen boekjaar zijn nettowinst met 43 procent weten op te voeren. De budgetmaatschappij vervoerde bijna een vijfde meer passagiers dan een jaar eerder en drong zijn kosten verder terug. De vliegtuigen waren beter bezet, terwijl de ticketprijzen in doorsnee een fractie werden verlaagd.
Ryanair meldde maandag een nettowinst van 1,2 miljard euro over het eind maart afgesloten boekjaar. De omzet steeg met 16 procent naar 6,5 miljard euro, mede omdat de passagiersstroom met 18 procent groeide naar ruim 106 miljoen reizigers. De vliegtuigen van Ryanair zaten afgelopen jaar voor 93 procent vol, tegen 88 procent een jaar eerder.
Ondanks de stevige groei viel de winst lager uit dan analisten in doorsnee voorzagen. Dit kwam mede doordat Ryanair in de eerste drie maanden van dit jaar ruim vijfhonderd vluchten zag uitvallen door stakingen en de gevolgen van de aanslag op vliegveld Zaventem in Brussel.
Dalende ticketprijzen
De Ierse maatschappij verwacht dat de winst dit jaar minder sterk groeit, vooral omdat de ticketprijzen blijven dalen. Vluchten worden in de eerste helft van het jaar waarschijnlijk 5 tot 7 procent goedkoper, terwijl voor de tweede helft een prijsdaling van 10 tot 12 procent wordt voorzien. De daling komt vooral doordat dit boekjaar geen paasweekeinde kent.
Daarnaast neemt de concurrentie toe, omdat andere maatschappijen de komende tijd beter profiteren van de lage olieprijs dan Ryanair. Zij kunnen daardoor prijzen verlagen. Dat dwingt Ryanair, dat vooral inzet op een goede bezetting van zijn vliegtuigen, om mee te doen.
De Ierse maatschappij blijft de vloot uitbreiden en verwacht daarbij dit jaar 116 miljoen passagiers te vervoeren, tegen iets lagere kosten dan afgelopen jaar. Dat moet een winstgroei van ongeveer 13 procent opleveren, tot om en nabij 1,4 miljard euro.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl